תיאטרון קהילתי הנו אחד מסוגי התיאטרון הוותיקים ביותר הקיימים כיום, גם אם במרבית שנותיו לא כונה כך. תיאטרון קהילתי נוצר מתוך הקהילה עצמה, בין אם בערים מרכזיות ובין אם בכפרים קטנים ומרוחקים. זאת בעיקר בגלל שהתיאטרון מעצם היותו מתבסס ושייך לאנשים, הצופים בו והמרכיבים אותו. במאמר זה אנסה לשפוך אור אודות קורותיו של התיאטרון הקהילתי ברחבי העולם, כמו גם בארץ, ותפקידו המשמעותי בקהילה.

 

לפני הכול – מה זה בעצם תיאטרון קהילתי?
מעצם היותו תיאטרון קהילתי נוסד למען ומתוך הקהילה, בכדי להאיר את ייחודיותה ולהתיר את הקשיים השונים שקיימים בה. בדרך כלל, תיאטרון קהילתי נרקם סביב אנשי מקצוע, בין אם אמני תיאטרון העוסקים בשלל גווני התחום ובין אם אמנים המתמחים בתיאטרון קהילתי, ומאגד אנשים מהקהילה המבקשים ליהנות על הבמה ולחלוק את עולמם עם הצופים. תיאטרון קהילתי מסייע לקהילות רבות משלל שכבות האוכלוסייה כגון אסירים, נוער במצוקה, בעלי מגבלות פיזיות ומנטאליות, קשישים, נגמלים ועוד. יחד עם זאת, התיאטרון הקהילתי מסייע באופן ניכר לקהילות רבות ברחבי הארץ והעולם, אשר דבר אחד משותף לכולן – אהבת התיאטרון.

 

תיאטרון קהילתי בעולם – איך הכול התחיל?
מקורותיו של התיאטרון הקהילתי בעולם מובילים אותנו היישר אל המאה ה-18. ישנן עדויות אודות קבוצות תיאטרון קהילתי עוד לפני מלחמת האזרחים האמריקאית. לאחריה הוקמו קבוצות תיאטרון נוספות כגון "גילדת הדרמה של אורורה" ( (Aurora Drama Guild, שחקני קונקורד ו-the Footlight Club , הנחשב לתיאטרון הקהילתי הוותיק ביותר באמריקה כיום. המכנה המשותף של קבוצות תיאטרון קהילתי אלו, ואף אלו שקמו לאחר מכן, הוא שהן נוסדו כתגובת נגד לתיאטרון המסחרי והתפתחות הקולנוע שתפסה תאוצה בראשית המאה ה-20. מייסדי ומשתתפי קבוצות אלו ביקשו להפיח חיים חדשים בתיאטרון של אותה תקופה וליצור תיאטרון חי על הבמה ולא חיקוי מלאכותי שלו. עם זאת, תיאטרון קהילתי לא כונה בשם זה מראשית דרכו. בשל מאפייני התיאטראות ולהקות התיאטרון הקהילתי השונות, ז'אנר זה כונה בשמות כגון "תיאטרון קטן", "תיאטרון חובבים" ואף "תיאטרון אמנותי". רק בתחילת המאה העשרים, תנועת התיאטרון הקהילתי צברה תאוצה ניכרת עד לכדי שינוי שמו לתיאטרון הקהילתי שאנו מכירים כיום.

 

תיאטרון קהילתי בארץ
התיאטרון הקהילתי בארץ החל לרקום שורשים בשנות השבעים, על אף שגם לפני כן פעלו להקות תיאטרון חובבים בעיר ובמושב. התיאטרון הקהילתי בארץ פותח על ידי אנשי תיאטרון שביקשו להתמקד בקהילה, כגון יוסי אלפי, ולפתח כלים חדשים המעצימים את הפרט והקהילה גם יחד. בדומה לקבוצות תיאטרון קהילתי בעולם, תנועת התיאטרון הקהילתי הישראלית ביקשה להסתייע בכלים תיאטראליים אלו על מנת להעצים את הפרט והקהילה ולאפשר להם לגדול ולהתפתח, מבחינה אישית וחברתית כאחד.

 

מאז ועד היום נוסדו ברחבי העולם והארץ מאות קבוצות תיאטרון קהילתי, שרבות מהן מנפיקות הפקות בסטנדרטים מקצועיים ביותר. הקבוצות השונות מציעות הן תיאטרון קלאסי איכותי  והן תיאטרון מקורי ועכשווי המאפשר לחברי הקהילה, ולאלו שמחוצה לה, לראות באור חדש את הקשיים של המציאות היומיומית, להתעצם ולפרוח.

 

אפשרויות נגישות (לחץ כאן לסגירה)